Sunday, March 5, 2017

خط تولید سرامیک و کاشی

فرآيند توليد كاشي و سراميك با توجه به نوع محصول توليدي (كاشي كف، ديواري و پرسلاني) داراي 4 بخش اصلي آماده­سازي، شكل­دهي، پخت، درجه­بندي و بسته­بندي مواد است.
مواد اوليه:
مواد اوليه مورد استفاده در تهيه بدنه و لعاب بسيار متنوع بوده و با توجه به نوع محصول و درصد هر يك از آنها در بدنه كاشي متفاوت مي باشد، به طوري كه بيش از ده­‍­ها نوع ماده شامل اكسيد­‍­هاي فلزي، كاني‍­هاي رسي، غير رسي و ... را در بر گرفته و به سه دسته زيرتقسيم مي­شوند:
الف) مواد پلاستيك (شكل­پذير)
 رسها يا كاني‍­هاي رسي پرمصرف­ترين و قديمي­ترين مواد اوليه در صنعت سراميك مي­‍­باشند كه داراي خاصيت پلاستيسيته بوده و خاصيت شكل­پذيري را به بدنه مي­دهند. رسها در واقع آلومينوسيليكات­هايي ميباشند كه بعضا" ساختمان آبدار داشته و بعضي از آنها داراي خاصيت جذب آب بالايي مي­باشند. مهم­ترين ماده معدني اين كاني­ها كائولينيت است. عمده­ترين كاني­هاي رسي مورد استفاده در اين صنعت، خاك چيني يا كائولن و بال كلي هستند.
 
ب) پركننده­ها
 پر كننده­ها موادي غيرپلاستيك با نقطه ذوب و مقاومت شيميايي بالا هستند كه به بدنه اضافه مي­گردند تا از تغيير شكل بدنه در خلال پخت جلوگيري كنند. مهم­ترين و رايج­ترين پركننده­ها در اين صنعت، سيليس و آلومينا هستند كه از كائولينيت به دست مي­آيند. از انواع سيليس آزاد موجود در طبيعت كه در صنعت كاشي و سراميك مورد استفاده قرار مي­گيرد، كوارتز صخره­­اي، ماسه، ماسه سنگ، كوارتزيت و فلينت مي­باشد.
 
 ج)گدازآورها
 اين مواد به عنوان يكي از مواد اوليه در اين صنعت و به منظور كاهش نقطه ذوب بدنه يا لعاب مصرف مي­گردند. در هنگام پخت بدنه، گدازآورها ذوب گرديده و در هنگام سرد شدن فاز شيشه­اي را در بدنه به وجود مي­آورند و به سراميك استحكام مي­دهند.
فلدسپات بطور كلي به گروه­هاي آلكالي، آلومينوسيليكاتها اطلاق مي­شود كه در آنها كاني­هاي سديم و پتاسيم وجود دارد و مهم­ترين تامين­كننده گدازآورهاي مصرفي در بدنه­ها و لعابها مي­باشند. سنگ­ چيني يا سنگ كورنيش و نفلين سينيت از انواع سنگهايي هستند كه به علت دارا بودن كاني­هاي فلدسپات بطور وسيعي در صنعت سراميك مورد استفاده قرار مي­گيرند. دو نوع اصلي از كاني­هاي فلدسپات كه به ميزان زيادي مورد استفاده قرار مي­گيرند ارتوز و آلبيت  مي­باشند.

No comments:

Post a Comment